Jak to robią inni? Studia przypadków
Mariusz Dzięglewski
Promocja polskiej kultury za granicą to zadanie, które wymaga nie tylko kreatywności i zaangażowania, ale także refleksji i oceny. Nie ma jednej recepty na to, jak skutecznie upowszechniać polską sztukę – literaturę, film, teatr czy sztuki wizualne – w różnych krajach i kontekstach. Dlatego warto przyglądać się przykładom działań upowszechniających realizowanych przez inne osoby i instytucje.
Zespół badawczy PolCA miał okazję uczestniczyć i obserwować takie wydarzenia w Berlinie, Londynie i Nowym Jorku. Wybrane sześć inicjatyw – opisanych i udokumentowanych na podstawie obserwacji uczestniczącej – zamieszczono na stronie (zakładka „Odkrywaj”). Wśród sześciu studiów przypadku znajdują się zarówno wydarzenia o dużym zasięgu, jak też i mniejsze, kameralne, organizowane przez instytucje państwowe (np. instytuty polskie) jak i organizacje pozarządowe. Wydarzenia te adresowane są do różnych grup odbiorców. W organizacji i realizacji każdego z nich można wskazać mocne i słabe strony. Dokładna analiza ich przebiegu może posłużyć do uczenia się – unikania błędów i wykorzystania we własnych działaniach mocnych stron wydarzenia.
Wśród prezentowanych wydarzeń znajdują się takie inicjatywy, jak popularyzacja polskiej literatury w Berlinie i Nowym Jorku, projekt współpracy polsko-brytyjskiej, której patronem jest kobieta-szpieg Krystyna Skarbek czy prezentacja twórczości polskich reżyserów na festiwalu filmowym. Każde z tych wydarzeń opisano zwracając uwagę na takie aspekty jak: obiekt promocji, komunikat, kanały promocji wydarzenia, współpraca partnerska w realizacji przedsięwzięcia, adresaci i kontekst przedsięwzięcia (miejsce/przestrzeń, specyfika danego miasta).
Oprócz opisu i dokumentacji zdjęciowej każdą obserwację poddano krytycznemu namysłowi pod kątem 10 wskazówek zawartych na stronie internetowej. Mamy nadzieję, że te przykłady pozwolą osobom zaangażowanym w promocję polskiej kultury za granicą lepiej przygotować się do organizacji działań upowszechniających. Wybrane studia przypadku przedstawiono też w krótkich filmach, które można obejrzeć na stronie lub na kanale YouTube PolCA.
Studia przypadku są cennym źródłem wiedzy i inspiracji dla osób zaangażowanych w promocję polskiej kultury za granicą. Pokazują zarówno dobre praktyki, jak też błędy i niedociągnięcia, z których można się uczyć. Zachęcamy do zapoznania się z pełnymi studiami przypadków i i filmami, w których przedstawiono wybrane wydarzenia.
Studia przypadków znajdują się TUTAJ
Filmy, w których opisano wydarzenia można obejrzeć TUTAJ