Jak zdobyć środki na działania promocyjne?
Nawet najlepsze pomysły, entuzjazm i chęć działania nie wystarczą aby skutecznie promować kulturę polską za granicą. Kluczowym elementem planowanych i realizowanych działań jest pozyskanie odpowiedniego finansowania. Poniżej przedstawiamy wybrane możliwości finansowania przedsięwzięć promocyjnych.
Programy Instytutu Adama Mickiewicza
Otwarte nabory (styczeń 2024)
- Kultura Polska na Świecie
- Kulturalne Pomosty
- Targi Jazzahead
- Uczestnictwo Gości w wyjazdach i pobytach organizowanych przez IAM
Sprawdź aktualne nabory („Wsparcie kultury”)
Granty Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Otwarte nabory (styczeń 2024)
- Promocja polskiej kultury za granicą
- Kultura inspirująca
- Wspieranie archiwów, bibliotek i muzeów poza krajem
- Rozwój sektorów kreatywnych
- Miejsca pamięci narodowej za granicą
Granty Ministerstwa Spraw Zagranicznych
Otwarte nabory (styczeń 2024)
Programu instytutów branżowych
Programy Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej
Programy Instytutu Książki
- Program translatorski © Poland
- Sample translation ©POLAND
- Publishing proposals
- Międzynarodowe targi książki
- Program kolegium tłumaczy
- Program Stypendium im. Albrechta Lemppa
Środki Unijne
Sponsorzy
Jednym z możliwych źródeł finansowania przedsięwzięć promocyjnych są sponsorzy. Ubiegając się o środki na realizację działań promujących wydarzenie organizatorzy mogą poszukiwać zarówno sponsorów w Polsce, jak i za granicą, w tym wśród instytucji polonijnych. Wsparcie sponsorów może mieć charakter finansowy lub rzeczowy. Sponsorem może być zarówno instytucja jak i osoba fizyczna. Ważnym aspektem przy poszukiwaniu sponsorów jest zbieżność celów wydarzenia, jego tematyka i zakres z misją lub obszarem działalności danego podmiotu lub osoby. Ważne jest przy tym aby organizatorzy zaproponowali potencjalnym sponsorom korzyści związane ze sponsoringiem. Korzyści te mogą obejmować konkretny ekwiwalent pieniężny (np. udostępnienie powierzchni reklamowej w przestrzeni wydarzenia, za które podmiot musiałby zapłacić). Oferta organizatorów może również dotyczyć korzyści symbolicznych, takich jak np. budowanie wizerunku firmy, korporacji (społeczna odpowiedzialność biznesu) jako mecenasa kultury. Dobrą praktyką są również drobne gratyfikacje dla sponsorów, takie jak: bezpłatne wejściówki na wydarzenie, karty podarunkowe, a także materiały i gadżety organizatorów.
Środki własne
Większość organizacji pozarządowych ma możliwość prowadzenia działalności komercyjnej, z której środki przeznaczone są na realizację działalności statutowej.