Przeczytaj i zobacz

Aby zrozumieć skomplikowany obszar zagadnień związanych z upowszechnianiem polskiej kultury za granicą, poznać rozwiązania systemowe w szerszym kontekście nauk o kulturze przeczytaliśmy szereg publikacji, których wybraną listę przedstawiamy poniżej. Składają się na nie dokumenty strategiczne, raporty badawcze oraz literatura z zakresu zagadnień kulturowych.

DOKUMENTY MINISTERIALNE/STRATEGICZNE

Prezydencka Karta Kultury Polskiej 1992

Pobierz

Kwaśniewski, A. "Prezydencka Karta Kultury Polskiej", Notatki Płockie 1992, (42) 1-170, s. 3-6
Narodowa Strategia Rozwoju Kultury na lata 2004-2020

Pobierz

Ministerstwo Kultury (2005), "Narodowa Strategia Rozwoju Kultury na lata 2004-2020. Uzupełnienie"
Raport o stanie kultury 2009

Pobierz

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2009) „Od wymiany kulturalnej do nowej inteligentnej siły. Promocja Polski przez kulturę. Raport o stanie kultury"
Narodowa Strategia Rozwoju Kultury na lata 2004-2013

Pobierz

Ministerstwo Kultury (2004) "Narodowa Strategia Rozwoju Kultury na lata 2004-2013"
Polityka Kulturalna Państwa 1993

Pobierz

Ministerstwo Kultury i Sztuki (1993) "Polityka Kulturalna Państwa – Założenia"
Zadania Ministerstwa Kultury i Sztuki 1995-1997

Pobierz

Ministerstwo Kultury i Sztuki (1994) "Zadania Ministerstwa Kultury i Sztuki 1995-1997"
Rządowy Program Współpracy z Polonią i Polakami Za Granicą 2002

Pobierz

Ministerstwo Spraw Zagranicznych (2002) "Rządowy Program Współpracy z Polonią i Polakami Za Granicą"
Rządowy Program Współpracy z Polonią i Polakami Za Granicą 2007

Pobierz

Ministerstwo Spraw Zagranicznych (2007) "Rządowy Program Współpracy z Polonią i Polakami Za Granicą"
Kierunki Promocji Polski do roku 2015

Pobierz

Ministerstwo Spraw Zagranicznych (2009) "Kierunki Promocji Polski do roku 2015". Załącznik do uchwały nr 16 Rady Promocji Polski z dnia 23 września 2009 r dotyczącej dokumentu „Kierunki promocji Polski do roku 2015”
Priorytety Polskiej Polityki Zagranicznej na lata 2012-2016

Pobierz

Ministerstwo Spraw Zagranicznych (2012) "Priorytety Polskiej Polityki Zagranicznej na lata 2012-2016"
Zasady komunikacji marki Polska

Pobierz

Ministerstwo Spraw Zagranicznych (2013) "Zasady komunikacji marki Polska", Załącznik do Uchwały Nr 21 Rady Promocji Polski z dnia 25 października 2013 roku w sprawie przyjęcia „Zasad komunikacji marki POLSKA”.
Rządowy Program Współpracy z Polonią i Polakami za Granicą na lata 2015-2020

Pobierz

Ministerstwo Spraw Zagranicznych (2015) "Rządowy Program Współpracy z Polonią i Polakami za Granicą na lata 2015-2020"
Kierunki Promocji Polski na lata 2021-27

Pobierz

Ministerstwo Spraw Zagranicznych (2017) "Kierunki Promocji Polski na lata 2021-27", Załącznik do Uchwały Nr 7 Międzyresortowego Zespołu do spraw Promocji Polski za granicą z 20 grudnia 2017 r. dotyczącej dokumentu „Kierunki promocji Polski na lata 2017-2027”.
Strategia Polskiej Polityki Zagranicznej na lata 2017-2021

Pobierz

Ministerstwo Spraw Zagranicznych (2017) "Strategia Polskiej Polityki Zagranicznej na lata 2017-2021"
Marka Polska. Koncepcja 2018

Pobierz

Ministerstwo Spraw Zagranicznych (2018) "Marka Polska. Koncepcja", Załącznik do Uchwały Nr 8 Międzyresortowego Zespołu do spraw Promocji Polski za granicą z 27 lutego 2018 r. dotyczącej dokumentu „Marka Polska – koncepcja”.
Strategia na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020

Pobierz

Rada Ministrów (2017) "Strategia na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.)", Uchwała nr 8 Rady Ministrów z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie przyjęcia Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.).
Strategia Rozwoju Kapitału Społecznego 2030

Pobierz

Rada Ministrów (2020) "Strategia Rozwoju Kapitału Społecznego (współdziałanie, kultura, kreatywność) 2030", Załącznik nr 155 do Uchwały Rady Ministrów z dnia 27 października 2020

RAPORTY, BADANIA, EKSPERTYZY

Ageron Polska

Pobierz

"Raport z badania wizerunkowego Polski i polskiej gospodarki w krajach głównych parterów gospodarczych. Raport z badań Fokusowych", Warszawa 2011
Europejski Instytut Marketingu Miejsc

Pobierz

Florek M., Jankowska M. (2010). "Eye on Poland. Promocja i wizerunek Polski w oczach międzynarodowych ekspertów marketingu miejsc", Warszawa: Europejski Instytut Marketingu Miejsc
Instytut Adama Mickiewicza

Pobierz

"Raport z badań ilościowych dotyczących wizerunku Polski i polskiej kultury za granicą", Warszawa: Kantar 2019
Laboratorium Badań Społecznych

Pobierz

"Raport z badania pn. <<Określenie wizerunku, który Polska powinna promować za granicą>>”. Laboratorium Badań Społecznych, Warszawa 2013
Najwyższa Izba Kontroli

Pobierz

"Promocja polskiej kultury za granicą. Informacja o wynikach kontroli", NIK, Departament Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Kulturowego, Warszawa 2019
Polska Organizacja Turystyczna

Pobierz

"Strategia komunikacji na rynkach: brytyjskim, niemieckim i francuskim. Diagnoza oraz raport z badań jakościowych", Polska Organizacja Turystyczna, Warszawa 2010
Polska Organizacja Turystyczna

Pobierz

"Opinie o Polsce 2019. Obcokrajowcy", Polska Organizacja Turystyczna, Warszawa 2019
Najwyższa Izba Kontroli

Pobierz

"Informacja o wynikach kontroli promocji kultury polskiej na świecie", NIK, Departament Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego, Warszawa 2011

LITERATURA Z ZAKRESU ZAGADNIEŃ KULTUROWYCH

  1. Appadurai, A. 2005. Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji, tłum. Z. Pucek. Kraków: Universitas. 
  1. Bachórz, A., Obracht-Prondzyński, C., Stachura, K., Zbieranek P. 2019. Gra w kulturę. Przemiany pola kultury w erze poszerzenia. Gdańsk: Instytut Kultury Miejskiej. 
  1. Bachórz, A., Stachura, K. 2015. W poszukiwaniu punktów stycznych: rekonstrukcja dyskursu o problemach (nie)uczestnictwa w kulturze. Gdańsk: Instytut Kultury Miejskiej. 
  1. Barthes, Roland. 2005. System Mody. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
  1. Benedict, Ruth. 2007. „Różnorodność kultur” w: E. Nowicka. Świat człowieka-świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN: 357-371. 
  1. Bogunia-Borowska M., 2009. Barwy codzienności. Analiza socjologiczna. Warszawa: Wydawnictwo Scholar. 
  1. Bogunia-Borowska M., Sztompka P., (2008). Socjologia codzienności, Kraków: Wydawnictwo Znak 
  1. Clifford, J. 2000. Kłopoty z kulturą. Dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka. tłum. E. Dżurak. Warszawa: Wydawnictwo KR 
  1. Czarnowski, S. 2005. Kultura. Kraków: Wydawnictwo: Vis-á-Vis/Etiuda. 
  1. Dyczewski, L. 1995. Kultura polska w procesie przemian. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL. 
  1. Dzięglewski, Mariusz, Fiń, Anna, Guzik, Aldona. 2017. Przemiany praktyk i strategii udostępniania i odbioru dziedzictwa kulturowego w formie cyfrowej w latach 2004–2014, Kraków: Wydawnictwo Małopolskiego Instytutu Kultury. www.badania-w-kulturze.mik.krakow.pl/files/RaportKo%C5%84cowy.pdf (dostęp 7.02.2023) 
  1. Eco, U. 1972. Pejzaż semiotyczny. Warszawa: PIW. 
  1. Hobsbawm, E. , Ranger, T. (red.) 2008. Tradycja wynaleziona. tłum. M. Godyń, F. Godyń. Kraków: Wydawnictwo KR. 
  1. Karwat M., 2018. O upolitycznieniu twórczości i dzieł twórczych. Modelowa analiza mechanizmu, „Studia Politologiczne”, vol. 50, s.15-41. 
  1. Kłoskowska, A. 1981. Socjologia kultury. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.  
  1. Kłoskowska, A. 1996. Kultura narodowa u korzeni. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 
  1. Krajewski, M. 2013. „W kierunku relacyjnej koncepcji uczestnictwa w kulturze”. Kultura i Społeczeństwo 1. 
  1. Krajewski, M. 2014. „Uczestnictwo w kulturze” w: Drozdowski, R., Fatyga B., Filiciak M., Krajewski M., Szlendak T., Praktyki kulturalne Polaków. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK. 
  1. Kurczewska J. 2000, Kanon kultury narodowej, w: Kurczewska J., red., Kultura narodowa i polityka, Warszawa: Oficyna Naukowa, s. 25-63. 
  1. Langowska, J. 2018. „Dyplomacja kulturalna czy kulturowa – definiowanie kultury i jej roli na arenie międzynarodowej z perspektywy nauk humanistycznych”. Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów UJ. Nauki Humanistyczne 21 (2): 37–60. 
  1. Lusińska, A., Kalinowska-Żeleźnik, A. 2017. „Promocja Polski i kultury polskiej za granicą w programie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego”. Media Biznes Kultura 1 (2): 77-91. 
  1. Nowicka, E. 2006. Świat człowieka – świat kultury. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 
  1. Ossowski, Stanisław. 1966. „Socjologia sztuki. Przegląd zagadnień” w: Tenże. Dzieła.U podstaw estetyki. T.1. Warszawa: PWN: 363–392. 
  1. Szlendak, T., Olechnicki K. 2017. Nowe praktyki kulturowe Polaków: megaceremoniały i subświaty, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 
  1. Świętochowska A., 2016. Instrumentalna wartość kultury w polityce kulturalnej miast, „Studia z Polityki Publicznej” 3(3(11), s. 139-158. 

LITERATURA Z ZAKRESU MARKETINGU I MARKI NARODOWEJ

  1. Albin, K. 2000. Reklama. Przekaz, odbiór, interpretacja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 
  1. Białecki, K. 2006. Instrumenty marketingu. Bydgoszcz-Warszawa-Lublin: Oficyna Wydawnicza Branta. 
  1. Budzyński, W. 2001. Reklama. Techniki skutecznej perswazji. Warszawa: Poltext. 
  1. Fleischer M., 2003. Corporate identity i public relations, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej 
  1. Fleischer M., 2010. Communication Design, Łódź: Primum Verbum 
  1. Hereźniak, M. 2011. Marka narodowa. Jak skutecznie budować wizerunek i reputację kraju. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne 
  1. Hingston, P. 1992. Wielka księga marketingu. Signum–Instytut Przemysłowo-Handlowy im. Mirosława Dzielskiego. Kraków: Fundacja Krakowskiego Towarzystwa Przemysłowego. 
  1. Jasiecki, K. 2004 Postrzeganie polskiej marki w krajach Unii Europejskiej. Warszawa: PARP. 
  1. Kotler, P & Levy, S. 1969. “Broadening the Concept of Marketing”. Journal of Marketing 33: 54. 
  1. Ociepka B. (red.) 2005. Kształtowanie wizerunku, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. 
  1. Olins W., 2004. A brand for Poland. Advancing Poland’s national identity, Warszawa 2004. 
  1. Swirski P., Vanhanen T., E. 2017, When Highbrow Meets Lowbrow. Popular Culture and the Rise of Nobrow, Palgrave Macmillan US. 
  1. Szondi G. 2008, Filary zarządzania reputacją. Dyplomacja publiczna w Europie Wschodniej z perspektywy public relations, [w:] Ociepka B., red., Dyplomacja publiczna, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.