Dowiedz się jak
Analiza dokumentów, stron internetowych, mediów społecznościowych, wywiady z kilkudziesięcioma praktykami i specjalistami, obserwacja wydarzeń w Londynie, Berlinie i Nowym Jorku pozwoliła nam zaproponować wskazówki dla wszystkich osób zaangażowanych w promocję kultury polskiej za granicą. Wierzymy, że pomogą one skutecznie działać zarówno przedstawicielom różnych instytucji i organizacji, twórcom i osobom realizującym działania upowszechniające.
Wskazówki w zakresie skutecznej promocji kultury polskiej za granicą
WSKAZÓWKA I
PLANOWANIE I FINANSOWANIE DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH
Doświadczenia osób upowszechniających za granicą dzieła polskich twórców pokazują, iż działania takie muszą być odpowiednio wcześniej zaplanowane. Właściwe planowanie składa się z kilku etapów: diagnozy sytuacji, czyli krytycznej (uwzględniającej możliwości i problemy) oceny warunków realizacji planowanego wydarzenia; ustalenia zasobów potrzebnych do organizacji tego przedsięwzięcia, zarówno tych materialnych (budżetu, sprzętu), jak i niematerialnych (czasu czy kwalifikacji zespołu); identyfikacji celów – powinny one być jasno sformułowane i znane wszystkim uczestnikom biorącym udział w danym przedsięwzięciu; wyboru środków działania uwzględniających dostępne zasoby finansowe i niefinansowe.
Inne pomocne strony
WSKAZÓWKA II
KLUCZOWE KOMPETENCJE ZESPOŁU
Sprawnie działający zespół na rzecz upowszechniania kultury polskiej powinien składać się z osób, które posiadają odpowiednie kompetencje, tj. wiedzę i doświadczenie oraz wykazują żywe zainteresowanie rzeczywistością kultury i mają pasję do zgłębiania różnych aspektów kultury. To zespół złożony z kompetentnych osób, z odpowiednim przygotowaniem teoretycznym i praktycznym, wyznaczonych do określonych zadań
WSKAZÓWKA III
KONTEKST DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH
Przed podjęciem decyzji o upowszechnianiu kultury polskiej w określonym regionie lub kraju warto poznać kontekst, w którym będzie się działać, podstawowe uwarunkowania społeczno-polityczne, partnera i ocenić szanse na twórczą współpracę. W pierwszym rzędzie warto zapoznać się z historią danego kraju, choćby pod kątem kluczowych wydarzeń i okresów historycznych, które miały wpływ na kształtowanie się jego kultury i tożsamości.
Inne pomocne strony
WSKAZÓWKA IV
WYBÓR OBIEKTU PROMOCJI
Obiektem promocji mogą być konkretne wytwory: książka, płyta czy eksponat, ale również – w sensie bardziej abstrakcyjnym – literatura, film, teatr, muzyka czy sztuki wizualne. W toku naszych badań spotkaliśmy się z różnymi wydarzeniami kulturalnymi, w trakcie których promowano określone wytwory polskiej kultury
WSKAZÓWKA V
ODBIORCY DZIAŁAŃ UPOWSZECHNIAJĄCYCH KULTURĘ
Przekaz dotyczący kultury nigdy nie ma jasno zdefiniowanej grupy adresatów, którą można zidentyfikować na podstawie jednego kryterium. Te same treści mogą być interesujące (lub wręcz przeciwnie) jednocześnie dla młodszych i starszych odbiorców, kobiet i mężczyzn, osób z polskim pochodzeniem i nieposiadających żadnych związków z Polską itp.
WSKAZÓWKA VI
KOMUNIKAT PROMOCYJNY
Przekaz promocyjny to komunikat lub informacja mająca na celu promowanie produktu, usługi, marki lub firmy w celu zwiększenia świadomości, zainteresowania lub sprzedaży. Przekazy promocyjne mogą się różnić w zależności od tego, czego dotyczą (temat).
WSKAZÓWKA VII
KANAŁY KOMUNIKACJI Z ODBIORCĄ WYDARZEŃ KULTURALNYCH
Kanał komunikacyjny to „środek lub platforma, umożliwiająca przekazanie treści od nadawcy do docelowego odbiorcy. Umożliwia m.in. budowanie relacji z odbiorcą. Optymalne wykorzystanie kanałów komunikacyjnych wymaga dopasowania ich do specyfiki grupy docelowej, jej preferencji komunikacyjnych oraz kontekstu przekazu.
WSKAZÓWKA VIII
WSPÓŁPRACA Z OTOCZENIEM
Wnioski z naszych badań wskazują, że współpraca na rzecz promocji polskiej kultury za granicą może przybierać rozmaite formy, od doraźnej, okazjonalnej po trwałe sieci powiązań pomiędzy podmiotami w Polsce i za granicą, lokalnymi instytucjami kultury oraz organizacjami i twórcami polskimi mieszkającymi za granicą.
Inne pomocne strony
productvision.pl
mapa-interesariuszy
4grow.pl
twoje-mocne-slabe-strony-analiza-swot
anglopolishculturalexchange.org.uk
anglopolishculturalexchange
jaknapisac.com
analiza-swot-tows-wybor-strategii-ebook
WSKAZÓWKA IX
MONITOROWANIE EFEKTÓW DZIAŁAŃ
Zarówno praktycy jak i eksperci biorący udział w naszych badaniach podkreślali konieczność cyklicznego monitorowania efektów prowadzonych działań upowszechniających polską kulturę za granicą. Monitorowanie przebiegu samego wydarzenia kulturalnego (procedur, zaangażowania zespołu, wydatkowania itd.), jak i jego efektów należy realizować na bieżąco.
WSKAZÓWKA X
POGŁĘBIANIE WIEDZY O SKUTECZNYCH DZIAŁANIACH PROMOCYJNYCH
Jak wynika z naszych badań, sukces w obszarze promocji polskiej kultury za granicą w dużej mierze jest rezultatem gromadzenia doświadczeń i dzielenia się dobrymi praktykami z innymi instytucjami. Dostrzegliśmy, iż pogłębiane wiedzy o skutecznych działaniach promocyjnych w obszarze kultury w praktyce oznacza przede wszystkim